De juiste fiets kiezen die perfect bij je past, is geen gemakkelijke taak.
Onze fietsexpert, Petr Šturma, deelt zijn aanpak met je.
Petr, aan jou het woord…
Laat me beginnen met te zeggen dat het onderwerp "Hoe kies ik een fiets?" erg breed en complex is. Er bestaat geen universele gids. Elke fietser heeft andere eisen, behoeften en voorkeuren.
Daarom is de beste optie om een fysieke winkel te bezoeken en samen met een expert persoonlijk advies te krijgen.
Weet ik wat ik wil?
Voordat je een fiets kiest, moet je over een paar dingen nadenken.
Waarvoor heb ik de fiets nodig?
Wanneer en hoe ga ik fietsen? Voor ontspanning, als sportactiviteit of voor woon-werkverkeer?
Natuurlijk kunnen deze behoeften gecombineerd worden, maar je moet beslissen welke voor jou het belangrijkst is.
Dit hangt ook samen met de vraag: Waar wil ik rijden?
Als ik van plan ben in het bos te rijden, is een fiets met voorvering prima. Wil ik op ruig terrein rijden, dan kies ik zeker voor een volledig geveerd frame. Tegelijk kan iemand die niet in zwaar terrein rijdt, toch voor volledige vering kiezen als hij comfort en minder vermoeidheid bij lange ritten belangrijk vindt.
Als ik het type fiets en het prijsniveau heb gekozen, kan ik verder selecteren op andere voorkeuren – het merk dat ik leuk vind, kleur, en meer.
Laten we elk punt in detail doornemen…
Framemateriaal
Aluminium
De meeste fietsen gebruiken frames van duraluminiumlegeringen.
+ Er zijn veel soorten duraluminium, maar de meeste fabrikanten gebruiken vergelijkbare legeringen. Deze frames zijn stijver en zorgen voor een goede krachtoverbrenging bij het trappen.
- Ze zijn minder comfortabel voor de rijder.
Koolstof (carbon)
Er is ook de optie van een carbon frame. Dit is duurder (ongeveer 2.900–3.900 PLN).
+ Het grootste voordeel is het lage gewicht. Maar belangrijker nog, carbon is veel flexibeler dan aluminium of titanium. Het frame is comfortabeler en vergevingsgezinder.
- Het nadeel van carbon is dat het minder efficiënt vermogen overdraagt door de grotere flexibiliteit.
Titanium
Titanium is iets bijzonders.
+ Het heeft een vergelijkbare stijfheid en sterkte als aluminium, maar is lichter.
In onze winkel werken we met titanium frames van het merk Pilot.
Staal
Stalen frames zijn tegenwoordig vrij zeldzaam, maar ze bestaan nog steeds (zij het sporadisch).
Hetzelfde geldt voor zeer goedkope fietsen, die vaak gemaakt zijn van “standaard” Hi-Ten staal.
Deze fietsen zijn aanzienlijk zwaarder en de frame-eigenschappen zijn minder indrukwekkend. Een alternatief is chroom-molybdeen staal (Cr-Mo), dat betere eigenschappen heeft. Het gewicht kan vergelijkbaar zijn met duraluminiumframes, maar met meer flexibiliteit.
Deze frames zijn echter tegenwoordig zeldzaam.
Merken
Alle merken die we bij Paradise aanbieden, produceren fietsen van zeer hoge kwaliteit. Maar elk merk heeft een iets andere aanpak en filosofie bij het ontwerpen van fietsen.
GT of het Tsjechische merk Rock Machine richten zich meer op offroad-prestaties en sportief rijden, dus hun fietsen zijn beter geschikt voor zwaar terrein.
Cannondale en Orbea bouwen vaak meer conservatieve fietsen – hoewel dat niet altijd zo is, het hangt af van het model.
Onderdelen
Natuurlijk hangen de onderdelen af van de prijsklasse. Het is belangrijk te overwegen of de componenten aan je behoeften voldoen.
Als je bijvoorbeeld een fiets wilt voor een mountainbikepark, moet je zeker letten op de remmen – bespaar daar niet op.
Als je een crosscountry-fiets zoekt, is het gewicht belangrijker voor je.
Al deze dingen zijn persoonlijke voorkeuren waarmee rekening moet worden gehouden.
… daarom is algemeen advies geven zo moeilijk.
Schakelgroepen
Ik zie vaak dat klanten kiezen op basis van of de fiets Shimano- of Sram-onderdelen heeft. Beide werken uitstekend naar mijn mening. Maar ze hebben een iets andere aanpak. Shimano is technologisch gezien soepeler. Sram is, denk ik, duurzamer en robuuster.
Remmen
Een van de belangrijkste onderdelen.
Technologisch worden ze verdeeld in:
In dit geval is de keuze vrij eenvoudig. Schijfremmen zijn altijd effectiever. Ze zijn echter zwaarder, daarom worden V-brakes nog steeds gebruikt op sommige racefietsen.
Je vindt ze ook op goedkopere fietsen en kinderfietsen, waar het compromis aanvaardbaar is vanwege de lagere kosten.
Onderverdeeld naar bedieningstype:
Hydraulische remmen zijn naar mijn mening zeker beter, en de meeste fietsen zijn tegenwoordig hiermee uitgerust. Deze keuze zal dus niet moeilijk zijn.
Hydraulische remmen kunnen de volgende vloeistoffen gebruiken:
Remmen die remvloeistof gebruiken, zijn moeilijker te onderhouden, maar presteren soms beter (bijv. bij langdurig remmen zijn ze beter bestand tegen oververhitting).
Versnellingen
Hoewel dit ongetwijfeld een belangrijk onderdeel van elke fiets is, wil ik dat klanten weten dat fabrikanten vaak een versnellingssysteem monteren dat twee niveaus hoger ligt dan de rest van de onderdelen.
Dat komt omdat veel klanten zich vooral op de derailleur richten.
Ik zeg niet dat het slecht is om een Shimano XT-derailleur te hebben op een fiets die verder met Shimano Deore-onderdelen is uitgerust. Het probleem ontstaat wanneer, om kosten te besparen, de fiets Shimano Alivio-remmen heeft – en je dus een top-derailleur hebt op een fiets met zwakkere onderdelen.
In onze winkel bieden we altijd een ruime selectie fietsen aan met hoogwaardige schakelgroepen.